Už šešėlinės ekonomikos slepiasi korupcija ir žmonių apiplėšinėjimas. Tai reiškia, kad šalis vystosi lėčiau, gyventojai uždirba mažiau ir valstybė gali suteikti mažiau paslaugų savo piliečiams. Kova su korupcija, šešėlio mažinimas yra ir verslo atsakomybė. Lietuva jau pribrendo skaidriam ir atsakingam verslui.

Iniciatyvos globėja J.E. Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė

Naujienos

2017 09 15

Kalėdinė dovana: prievolė, investicija ar gražus gestas?


SPAUSDINTA: Portalas DELFI

https://www.delfi.lt/m360/naujausi-straipsniai/kaledines-verslo-dovanos-prievole-investicija-ar-grazus-gestas.d?id=75751435

Artėja gražiausias metų laikas – Kalėdos, tačiau tai kartu atneša ir galvos skausmą ne tik tiems, kurie galvoja, ką padovanoti artimiesiems, bet ir įmonėms, norinčioms parodyti dėmesį savo klientams bei partneriams. „Christmas 2 Business“ parodos – konferencijos, vyksiančios menų fabrike „Loftas“ rugsėjo 14 – 15 dienomis, organizatoriai kartu su skaidraus verslo iniciatyva „Baltoji banga“ atliko tyrimą ir apklausė 55 įmones, norėdami išsiaiškinti, kokios verslo dovanų tendencijos vyrauja Lietuvoje. Rezultatai atskleidė, kokios dovanos populiariausios, kiek joms išleidžiama ir kokią pridėtinę vertę gali atnešti įmonei.

 

Verslo dovanų politika Lietuvoje: siekiamybė ar laiko švaistymas

Kaip pranešime žiniasklaidai pastebi parodos „Christmas 2 Business“ viena iš organizatorių Edita Ramanauskaitė, įmonės dažnai susiduria su problema, ką, už kiek ir kada dovanoti. Šią problemą iliustruoja tai, kad daugiau nei pusė apklaustų įmonių nurodė, kad dovanos dovanojamos bendru sutarimu, neturint aiškaus dovanų politikos reglamento. Tačiau vos penktadalis tyrime dalyvavusių įmonių turi konkrečią vykdomą įmonės dovanų politiką, kuri gali daryti poveikį sprendimams.

„Įmonė, norinti optimizuoti verslo dovanų dovanojimą, turėtų aiškiai reglamentuoti dovanų politiką, dėl ko sumažėtų laiko sąnaudos ir padidėtų grįžtamasis ryšys iš klientų“ – teigia E. Ramanauskaitė.

Didžiausias dėmesys – darbuotojams

Atlikto tyrimo duomenys atskleidė, kad didžioji dalis įmonių dovanas tiek dovanoja, tiek tikisi jas gauti iš savo partnerių ar klientų. Jas dovanoja tiek darbuotojams, tiek klientams, tiek partneriams. Vos dvi įmonės, dalyvavusios tyrime, teigia, kad dovanų nedovanoja ir tik trys įmonės dovanų nepriima iš viso. Prekių ženklų komunikacijos ir reputacijos konsultantas Tomas Kirša pastebi, kad vis daugiau dėmesio skiriant integruotos komunikacijos procesams plėsti ir reputacijos kūrimo strategijai įgyvendinti, didesnis dėmesys skiriamas ir verslo dovanoms. „Esant prekių ženklų pertekliui šiuolaikiniame technologijų pasaulyje, kiekvienas lojalus klientas – aukso vertės, todėl būtina jiems atsidėkoti, o tam formų yra įvairių ir nebūtinai reikalaujančių didelių investicijų“, – sako jis.

Paklausus įmonių, kokios sumos išleidžiamos verslo dovanoms šventiniu laikotarpiu – didžioji dalis įmonių nurodė, kad vienai verslo dovanai skiria nuo 11 iki 30 Eur. Tačiau tyrime dalyvavo ir įmonių, kurios verslo dovanoms skiria ir daugiau nei 100 Eur. Paklausus, kam konkrečiai ir kokios sumos skiriamos, pastebėta, kad įmonės vis daugiau investuoja į savo darbuotojus, kai kuriose įmonėse jiems dovanojamos dovanos – brangiausios.

Nuo brendžio butelio iki auksinio rašiklio

Dažniausiai gaunamos ir dovanojamos valgomos – geriamos dovanos, tą nurodė daugiau nei pusė įmonių. Taip pat vis dar populiarios su įmonės vykdoma veikla susijusios dovanos. Tarp dažniau gaunamų minimos kanceliarinės priemonės ir alkoholiniai gėrimai. Tačiau tyrime dalyvavusios įmonės atskleidžia, kad didžiausia problema, su kuria susiduriama renkant verslo dovanas, originalių pasirinkimų trūkumas ir neadekvatus kainos ir kokybės santykis. Taip pat viena iš problemų – idėjų dovanoms trūkumas, nors dažniausiai dovanas renka įmonės rinkodaros skyrius. T. Kirša teigia, kad įmonė, norinti ne tik padovanoti, tam, kad dovanų, turi skirti savo laiko dovanų paieškai: „Kartais nereikia didelių investicijų, kad nustebintum savo klientus ar partnerius. Kiekviena įmonė turi pagalvoti, kas būtų jautru ir nuoširdu, juk Kalėdinis laikotarpis šias emocijas ir turėtų perteikti. Gal tai bus atvirlaiškis, pasirašytas įmonės vadovo ranka, o gal stiklinis vandens butelis, simbolizuojantis įmonės vertybes, tokias kaip skaidrumą ar tyrumą.“

Verslo dovanos – santykių stiprinimui

Manoma, kad įmonės dovanoja dovanas daugiausiai siekdamos stiprinti savo santykius. Tai nurodė 47 apklaustos įmonės iš 55. Taip pat svarbus ir dėkingumo motyvas – tą nurodė pusė apklausoje dalyvavusių įmonių atstovų. Beveik pusė apklaustųjų taip pat pažymėjo, kad dovana yra įmonės komunikacijos dalis.

Skaidraus verslo iniciatyvos „Baltoji banga“ koordinatorės Ievos Lapeikienės teigimu, svarbu, kad visi įmonės darbuotojai aiškiai suprastų, kodėl įmonė dovanas dovanoja, o jas gaudami jaustųsi gerai.  „Aiškiai reglamentuota įmonės dovanų politika padeda apsaugoti įmonės reputaciją, valdyti riziką, kad tiek teikdami tiek priimdama dovanas įmonės darbuotojai nepatektų į pilkąją zoną.“ – sako ji.

Tik 10 apklausoje dalyvavusių įmonių atstovų mano, kad dovana gali daryti įtaką ateities sprendimų priėmimui. I. Lapeikienės teigimu, tai gali reikšti du dalykus: pirmas, kad jau pradedame darytis labiau sąmoningi ir suprantame, kad dovana nėra tinkama priemonė poveikiui daryti, kuo būtų galima pasidžiaugti, arba kitas variantas, dar nelabai suprantame, kad dovana neetiško verslo rankose gali tapti priemonė poveikiui daryti, todėl įmonės tiesiog neįvertina šios rizikos. „Kad ir kaip bebūtų, kiekviena įmonė turėtų suprasti, kad verslo dovanos yra įmonės komunikacijos dalis, kuri gali padėti stiprinti įmonės reputaciją, perteikti įmonės vertybes atspindinčią žinutę. Tikslingai nukreipta gali tapti pridėtinę vertę kuriančiu įrankiu“ – sako ji.